Etiketter

, ,

”Bättre börda bär man ej på vägen än mycket mannavett” står det i Hávamál. Jag tänker ofta på det där, som den lärare i förskingringen jag är. Alldeles särskilt tänker jag på det när folk vill avskaffa läxor eller när lärare i offentligehten framför åsikter om att kunskap är mindre viktig.

Häromdagen när jag körde hem fick jag syn på ett litet flygplan. Det var helt litet, någon slags sportflygplan tänkte jag. Kanske ett Cessnaplan, funderade jag vidare, för Cessnaplan förekommer ofta i de gamla engelska deckare som jag gärna läser. Och när jag kom hem slog jag förstås upp Cessna och läste lite om det och nu kan jag fortfarande inte så mycket om sportflygplan, men lite mer om Cessna kan jag i alla fall. Och nästa gång jag ser ett sådant där litet plan så ser jag lite djupare.

Om jag nu hade varit intresserad av sportflygplan, så hade jag haft en annan upplevelse när jag såg flygplanet från första början. Min kunskap hade givit djup åt synbilden och kanske hade jag även då slagit upp något när jag kom hem och lärt mig ännu lite mer. Min egen kunskap räckte i alla fall till en fundering och en liten ytterligare lärdom. För så fungerar kunskap. Ju mer du vet, desto fler krokar finns i din hjärna till att hänga upp ytterligare kunskap på. Och det är därför jag blir så upprörd över att folk fortfarande tycks tro att man inte behöver kunna så mycket, för allt finns på nätet.

Ja, man kan hitta mycket kunskap på nätet. Det kan man i ett bibliotek också. Men för att göra det måste man ha kunskapen som föder frågorna och kunskapen som innebär att man vet var man skall leta. Kunskap måste byggas upp gradvis – det vet alla med den minsta lilla pedagogiska insikt. För den som kan lite är världen platt och tom. Jaha, där kommer ett flygplan – det blir inte mer än en observation och kanske en kort fundering.

Ny kunskap ersätter inte heller gammal. Mänsklighetens visdom är en kumulativ affär. Läsningens intåg innebar inte att förmågan att lyssna blev oväsentlig, den bara fick en annan roll och mindre relativ betydelse. Enkel tillgång till video och TEDx-föreläsningar eliminerar heller inte behovet av att kunna läsa. Olika slags kunskap och förmågor behöver existera parallellt, särskilt om vi skall kunna utveckla något eget tänkande och inte bara bli enkla konsumenter av färdigförpackad kunskap och kultur.

Vi kan aldrig veta vad vi behöver kunna i framtiden. Men jag kan lova att den som sitter på mycket av det som räknas som kunskap i dag, är bättre rustad för framtiden än den som inte får chansen att lära sig. Lite gammal, mossig kunskap har aldrig hindrat någon från att ta till sig ny, spännande sådan. Snarare tvärtom.

Annonser