Etiketter

, , ,

Detta inlägg är ett försök för mig att tänka lite högt. Jag är ingen matbloggare. Blir nog aldrig heller – jag saknar motivation för att ta snygga bilder i motljus på födan och jag saknar mental kapacitet för att komma ihåg hur jag egentligen gjorde med maten varenda gång. Det finns redan så många fantastiska matbloggar, särskilt den här. Men mitt intresse för mat är trots allt tämligen ihållande och så har jag ju funderat mycket på det här med matkassar och varför folk inte orkar själva bestämma vad de vill äta.

Jag tänkte helt enkelt, under en period, publicera vår veckomatsedel måndag-fredag. Ibland med lite kommentarer och tips, ibland bara rakt upp och ned. Det går bra att betrakta den som ett avskräckande exempel eller som en inspiration, allt efter hur man är lagd. Jag fattar att den inte funkar som ett alternativ till matkassar som ju är fullständigt genomtänkta i detalj. Jag tänker mest att någon kanske får någon liten idé. Eller att någon kan se att det inte är så svårt.

Vi satsar på ytterst enkel mat i veckorna och sparar ambitionerna till helger och ledigheter. Vi äter inte särskilt mycket färdigrätter. Vi äter ganska små mängder kött, men sällan helt vegetariskt. Vi håller oss inte slaviskt till matsedeln. Nå. Till själva matsedeln då äntligen.

måndag
Bondomelett med potatis och körsbärstomater i. Vitlöksbröd till.
Det finns inget smidigare sätt att ta reda på rester än att slå en äggsmet över dem. Och halvgammalt bröd får en ny blomning med fett och vitlök. Man kan också använda sådana där färdiga frysta om det är en sådan måndag.

tisdag
Färsbiffar med ungsrostad potatis och morötter, bearnaisesås.
Såsen blev över i helgen när maken hade grillbjudning. Färsbiffarna kommer ur frysen – färsrätter gör vi gärna i storkok.

onsdag
Torsk med fänkål, palsternacka och potatis i en form i ugnen.
Jag gillar att laga allting i ett. Torskblocket får ligga ovanpå rotsakerna och får en latmanspanering – jag strör över skorpemjöl och klickar på lite smör och några droppar citron.

torsdag
Spaghetti och köttfärssås. Moppelsallad.
Köttfärssåsen kommer ur frysen från ett storkok, men annars är det fullt görbart med en snabb köttfärssås en vanlig vardag, anser jag. Den finfina bolognesen kan man göra när man har tid. Det ena utesluter inte det andra. Moppelsallad ger skön hemkunskapskänsla. Ett äpple per tre normalstora morötter är lagom, tycker jag.

fredag
Tapas.
Lite oliver, lite korv, gott bröd och ost, lite marinerade grönsaker, kanske lite svamp med vitlök. Få se vad vi känner för.

