Etiketter

, , , , , , ,

Debatten om vem som är en riktig journalist har tröttsamt nog blossat upp igen. Debatten om ”journalistrollen” tenderar att ständigt bortse från ekonomiska och samhälleliga fundamenta och bli en magnifik uppvisning i navelskåderi. Så låt oss i stället ta ett käckt grepp på saken och skapa en liten test. Svara ärligt!

1. Skriver du i stort sett dagligen artiklar om saker som inte intresserar dig det bittersta?
A. Ja, det ingår i jobbet.
B. Skulle inte falla mig in. Tycker inte jag det är intressant tycker säkert ingen annan det heller.
C. Artiklar? Är det något slags nytt format för crowdsourcad film?

2. Vet du var en redaktionssekreterare gör?
A. Ja, det vet jag. Jag vet hur man håller sig undan vederbörande också.
B. Redaktionen är en bedrövlig symbol för den hierarkiska, formalistiska syn som håller på att döda gammelmedia.
C. Orka.

3. När du får ett nyhetstips som verkar helt otroligt, då är din första tanke:
A. Om detta stämmer så har jag ettan i morgon. Men det gör det väl inte förstås.
B. Coolt. Börjar med att skriva en text om vad jag tycker om grejen, sedan får vi se.
C. Har redan läst det på Reddit.

4. När du får ett nyhetstips som verkar helt otroligt, då är din andra tanke:
A. Undrar om konkurrenterna också fått detta?
B. Skall jag twittra ut det nu eller dricka en latte först?
C. Låt viralklådan verka!

5. När du hör ordet ‘läsarkontakt’ så tänker du på:
A. Rättshaveristen från Torperud som ringer varannan torsdag med timslånga konspirationsteorier.
B: Att det är det finaste som finns. Så fint alltså. Det viktiga är dialogen. Att läsarna vill ha en dialog med oss – det är fint.
C. tldr

6. Bästa husdjuret är:
A. Något som inte kräver så mycket skötsel. Kanske en vandrande pinne som kan bo i en låda på redaktionen?
B. En papegoja.
C. En lolcat.

7. Mitt stora mål är:
A. Att vinna Stora journalistpriset.
B. Att vinna Stora journalistpriset.
C. Att få mest visningar på ett dygn på Youtube.

8. Twitter är:
A. En möjlighet att få mer spridning för mina artiklar.
B. Alfa och Omega – början och slutet för alla mina stories. Från uppslag till antal retweets på färdig grej.
C. Hjärtat i min existens.

9. Att papperstidningarna går allt sämre ekonomiskt och nätupplagorna inte alls innebär:
A. Att jag kommer att bli av med jobbet.
B. Att nya vägar måste prövas. Man kan till exempel få ganska bra betalt för att berätta att man inte bör ta betalt.
C. En epok går i graven, men den nya tidens Fenix flyger redan fritt över nätets oändliga vidder.

10. Om natten:
A. Händer det att jag sätter mig upp klockan 4, eftersom jag kommit på att jag skrivit fel efternamn på en kommunpolitiker.
B. Vilar jag mitt huvud i den trygga förvissningen om att jag aldrig är ensam med mitt ansvar.
C. Glöder skärmarna som starkast, när jag vittjar mina nät på mem och lulz att mätta massorna med.

Flest A
Du är en helt vanlig journalist. Du tror kanske att du exempelvis sysslar med nyhetsrapportering eller att skriva om mat, resor eller fifflande makthavare. I själva verket är du en symbol för den rådande mediemaktordningen och kan vara mycket närmare giljotinen än du tror.

Flest B
Du är en ajournalist. Obunden av allt gammal strävar du mot en ny form av journalistik, där du som berättare tar läsare/tittaren/lyssnaren vid handen och leder denne mot en framtid utan hierarkier, där det gemensamma skapandets sol värmer mer än dagens krassa kommersiella eld.

Flest C
Du är neo. Journalism är din religion och din livsluft. Du lever livet i realtid och har ständig bakjour. Under din hud glittrar redan tusentals mem som morgondagens stjärnor.

