Etiketter

, , , , , , , , ,

Klout är, om man stavar det rätt och skriver clout, engelska för inflytande. Om man stavar det med K är det en tjänst för att mäta just inflytande. Hittills har Klout nöjt sig med att plocka ihop data från sociala nättjänster som exempelvis Twitter, Facebook och Linkedin. Nu står dock denna nättiger redo att ta ett avgörande språng och börja mäta folks inflytande även i det töcken bortom pekskärmarna som stundtals benämns ”verkligheten”.

Givetvis är det mycket hemlighetsmakeri kring denna banbrytande utveckling. Det är inte för kreti och pleti sådant här, vet ni. Trots allt handlar Klout ju om vem som är in-the-know, nudge-nudge, know what I mean? Många frågor kommer att förbli obesvarade för dem som inte har tillträde till den heliga algoritmens innersta. En sådan fråga är förstås hur Klout tänker sig att plocka upp allt det som inte registreras i de sociala nätverken online?

Utan att säga alltför mycket så nöjer jag mig med att konstatera några fakta:
1. Klouts VD Joe Frenandez uppger att tjänstens algoritm kommer att få tillgång till ”många fler signaler”.
2. Privata drönarplan är tillåtna och används i allt större omfattning i till exempel USA.
3. Europeiska stater med hårt ansträngd ekonomi har genom kreativ lagstiftning skaffat sig tillgång till enorma mängder data om allt och alla. Kunskap är makt och makt är pengar, som ni vet.

Snart behöver alltså ingen nätentusiast oroa sig över att världen inte skall få veta att hen blev uppgraderad på flyget till New York. Om man lyckas tjata sig till en ny smartphone på jobb så kommer det att registreras. Vinsten över sambon i vem-skall-diska-diskussionen kommer att räknas. Att blänga sig till en sittplats på bussen kommer att ge poäng.Nätet och verkligheten förenas i en enda het, integrerad, innovativ jakt på statuspoäng.

Varje målmedvetet, strategiskt, inflytelserikt steg kommer att registreras och kloutas. På det ena eller andra sättet. Och det bästa är att alltihop görs bara för att vi själva så gärna vill det. Om man inte vill själv, så är det säkert någon annan som vill och det har Klout redan integrerat med möjligheten att ge +K. Där algoritmen slutar tar crowdsourcingen vid och skapar en allomfattande uppfattning om vem som har inflytande på inflytandet. Det är så nära gudomlig kunskap vi kan komma, antar jag.

Vill inte kloutas? Något säger mig att det kan behövas mer än en handduk.

Annonser