Etiketter

, , ,

Veckans krönika är helt lokal och handlar bland annat om platsen framför kommunhuset i Svalöv. Den återfinns hos min ordinarie arbetsgivare Lokaltidningen här.

Platsen framför kommunhuset har nyligen erhållit namnet Kommunhusplatsen. Jag har förstått att en del kommuninvånare finner detta namn en smula fantasilöst, men det har åtminstone det goda med sig att det talar om exakt vad det handlar om. Dessutom är det lätt att komma ihåg.

Och varför inte fortsätta på den inslagna vägen? Det finns ganska många ytor i kommunens tätorter som kunde namnges enligt samma principer. Vårdcentralsplatsen ligger till exempel ganska nära Kommunhusplatsen och sedan följer Systembolagsplatsen lite längre bort. I Kågeröd ligger Sopsorteringsplatsen mitt i byn och i Billeberga finns Obestämda-ytan-mittemot-affären-där-folk-brukar-stå-och-prata-platsen.

Annars ger sig ofta namn av sig själva. Platser som saknar namn gör det oftast för att de inte uppfattas som just platser. Vi har helt enkelt inte behov av att namnge varje yta och varje gångstråk – vissa av dem är mellanrum mellan andra ställen som vi uppfattar som viktigare och därför ger namn.

Som lokalredaktör ägnar man mycket kraft åt att komma ihåg och placera namn rätt, både i geografin och på människor. Ibland går det så där, och man kan ägna en halv mottagning åt att prata med en person i den fasta övertygelsen att det är en annan person. Ibland svänger man mot Klåveröd fast man vill till Klöva, eftersom hjärnan kopplar som den gör. Ibland sätter man sig upp i sängen klockan tre, för att man inser att man skrivit Billinge i stället för Billeberga i en text.

Så strängt taget borde jag välkomna en rationalisering av kommunens geografiska namn enligt ovan anförda princip, där karaktären på platsen tydligt framgår i namnet. Å andra sidan kör jag gärna omvägar bara för ett vackert, fantasieggande namn. Jag tror vi behåller Duveke och Sireköpinge, Gillastig och Konga och de andra. Och Kommunhusplatsen, förstås.

Jag gillar roliga ortsnamn. Några favoriter är:
1. Saxemara i Blekinge. Det är dessutom ohyggligt vackert där.
2. Anklam, en liten by öster om Sjöbo. Varför det heter så kan ni ha att fundera på.
3. Huaröd i Gärds härad. Bara för att det låter så roligt.

