Etiketter

, , , ,

I dag ringde Erik Jersenius från Expressen och ville prata sociala medier med mig, närmare bestämt geografiskt baserade Facebookgrupper av typen ”Du vet att du är från XX när…” Och det var ju kul och jag pratade på och fick tillbaka lite av den entusiasm som annars varit ganska nära drunkningsdöden på grund av mediebranschen episka och eviga kris. Så då tänkte jag att jag kanske borde blogga lite, fast det blir kort det här, för jag har fortfarande en text om en hemvändardag att skriva och sedan måste jag ta ställning till hur radikal feminist jag vill vara, medan jag spolar vatten över mig självt.

Nå, men i alla fall så tror jag att vi kommer att få se mycket mer av just den här typen av geografiskt förankrade gruppbildningar. Hemorten och den trakt man växte upp i spelar för de flesta människor fortfarande en väldigt stor roll. De globetrottande världsmedborgarna med hemmet på internetz är få – de allra flesta är rätt fast förankrade i geografin. Det är här någonstans som de berömda platstjänsterna, knutna till sociala medier, kan få sin mening och bredare användning. Nu vill jag fortsätta vara på gott humör, så vi sparar vad detta kan få för effekter på de medier som lever på lokal annonsering till en annan dag.

Det man kan se i de här grupperna är att folk dels använder dem för att hitta gamla bekanta från olika sammanhang, dels nyttjar dem till att samla kunskap om den trakt som intresserar dem. Det är många gamla foton där man vill ha hjälp att identifiera folk och platser och många kunskapssamlande projekt där man till exempel söker minnas vilka caféer en ort hade på 70-talet. Erik Jersenius framförde teorin om att de fungerar lite som hembygdsföreningar och efter lite funderande är jag benägen att hålla med. Kunskapssamlandet och känslan för hembygden är densamma, fast tonvikten ligger mindre på bevarande.

När sociala medier nu blir alltmer självklart och stora grupper börjar använda dem, då framträder nya och intressanta mönster, grupperingar och riktningar. Lokala egenheter gör sig gällande, parallellt med globala eller nationella trender. Det är nu det börjar bli spännande på riktigt! Och en sak är säker: folk gör sällan det diverse experter tror att de skall göra.

[Expressen har inte publicerat artikeln på nätet, så ni behöver inte leta.]

