Etiketter

,

Förra veckan krönika var det ja. Minnet har tyvärr flutit bort, men den handlar för vanlighetens skull om mat och uppträder hos min ordinarie arbetsgivare här.

Ni har kanske lagt märke till att det är lite mera klisterlappar på frukten numera? Och med lite mera menar jag kletig, äcklig, onödig lapp på vartenda äpple man bär hem från affären. Jag dristade mig till att fråga Ica om varför deras äpplen måste klistermärkas. Och fick ett dumt svar.

Mängden klisterlappar har ökat, så det är inte bara som ni inbillar er. Jag gick och tittade efter på husållets äpplen, citroner, bananer, päron och limefrukter och fann att tre fjärdelar av dem var försedda med klisterlapp. Och vilka lappar det är sedan. De låter sig inte bortpillas hur som helst, utan det blir gärna små pappersflagor och framför allt en hel del klister kvar.

Enligt Ica behöver vi dock inte oroa oss för klistret, för det är samma sort som används i tuggummi. För den som, likt undertecknad, inte visste att det var klister i tuggummi, är det dock en klen tröst. Plus att om jag nu vill äta äpple så är det ju inte givet att jag även vill äta tuggummi just då.

Ica hade som sagt var en förklaring till sitt fruktklistrande. Det är för att kassapersonalen skall kunna skilja på exempelvis olika äpplen. Jaha! Men då är ju allt i sin ordning. Nej, det är det inte.

För det första står vi konsumenter fortfarande där med klisterkladdiga eller sönderpillade frukter. För det andra så har många affärer redan nu enhetspriser på till exempel äpplen av samma färg. För det tredje så tycks kassapersonalen historiskt sett ha lyckats reda ut denna komplicerade fråga genom att, tja, lära sig skilja på frukterna, antar jag. För det fjärde: om nu kunderna är så illbattiga att de blandar olika slags äpplen i samma påse, skall kassören då välta ut dem alla i kassan och kolla?

Jag skulle tippa att nedklistrade frukter är ytterligare ett exempel på en onödig lösning på ett problem som inte fanns eller som var mycket litet.

Jag tänker mig att vi konsumenter kanske borde:
1. Skicka alla klisterlappar i brev till butikernas utvecklingsavdelningar.
2. Odla mer eget och byta frukt med våra grannar.
3. Sätta citronklisterlapparna på äpplena, bara för att se vad som händer.

