Etiketter

, ,

Det har vänt. Nu känner ni väl riktigt hur vårljuset spritter i ögonen? Inte det nej, nähä men då kör vi väl vidare då.

optimerad
En gång hade jag en pojkvän som försökte förklara lite optimeringsteori för mig. Vad jag minns handlade det om mjuka slätter med hålor och gropar och det gällde att finna den rätta hoppfrekvensen för en känguru som skulle ta sig över denna slätt på kortast möjliga tid. Eller något sådant. Oerhört besvärligt kändes det i alla fall och inte alls som att finna den bästa lösningen på ett problem utifrån givna förutsättningar. Senare har jag förstått att hans förklaring på ett ganska bra sätt rustat mig för möten med begreppet optimering sådant det användes på det kära internetet.
Ett ställe där du riskerar att stöta på ordet optimerad är i en webbläsare nära dig. Och det är mycket mer känguru över svampig slätt än bästa möjliga lösning över det. Det står nämligen fortfarande förvånansvärt ofta något i stil med: ”Denna webbsida är optimerad för Internet Explorer och kommer inte att kunna visa alla funktioner i din valda webbläsare”. Och si, det betyder inte alls att den fungerar bäst med IE, utan att den inte fungerar alls med någon annan webbläsare och bara ganska dåligt med IE. I fri översättning till folkspråk är betydelsen: ”Vi som konstruerat denna webbsida är lata eller måttligt kunniga och kan inte få till något som funkar. Blä-blä!”

