Etiketter

, ,

Jag har aldrig ägt en dator som inte kommit från Apple. Jag minns när min pappa fick sin första dator, en mac som inte var så snygg som de senare kom att bli, men som ändå var – annorlunda. Jag minns när vi stod på källarkontoret och såg pappas dator ringa upp en annan dator – nätet var ännu bara en vision och ett antal prototypnät. Jag minns när jag stolt kånkade min första bärbara dator till Stadsarkivet i Malmö och satt där och lade min forskningsfakta rakt in i ett registerprogram. Alla mina datorminnen är med macar.

I natt när jag satte mig i sängen för att nattamma drog jag igång min iPhone för att se om någon skrivit något kul på Twitter. Flödet var ovanligt aktivt för att vara klockan 2.30 på natten. Nyheten dök upp redan i andra tweeten jag läste: Steve Jobs är död. Nu har jag suttit med iPaden en stund och läst dödsrunor, hyllningar och naturligtvis också en del mer syrliga kommentarer. En stor personlighet väcker känslor av många slag.

Ja, min vardag är rätt applefierad. Jag är ingen techie. Tack vare Steve Jobs och de andra på Apple har jag kunnat vara med i digitaliseringen i alla fall. Jag har kunnat göra det jag gillar och är bra på, eftersom han hade övertygelsen att tekniken skall vara till för människorna och eftersom han lyckades omsätta denna vision i mängder av smarta saker som gör många människors vardag lättare.

”All we have to do is to decide what to do with the time given to us” säger Gandalf till Frodo i Moria i filmatiseringen av Lord of the Rings. Steve Jobs gjorde något bra av sin tid.

Bild: Art Jonak (https://www.facebook.com/ArtJonakFanPage)

