Etiketter

, , ,

I dag i en affär såg jag en liten kille på kanske sex år. Han hade fått löfte av sin mamma att få köpa en liten leksak och var glad och uppspelt över det. Så kommer hans pappa in och killen visar vad han vill ha. Varpå pappan säger:
– Nej, det där är ju en fjäril – det är för flickor. Du får hitta något annat.

Jag hörde inte fortsättningen, så jag vet inte hur det gick. Jag såg bara pojkens axlar trilla ned. Men troligen hittade han något annat att köpa. Pappan tänkte kanske inte mer på det – för honom är det säkert självklart att sonen måste skyddas mot sina dåliga val. Tänk om han blir retad av kompisarna för att han kommer med en fjärilssak? Få föräldrar vill ju sina barn illa, men tänk så illa vi ändå kan göra dem.

Det är inte lätt att orientera i världen, varken för sexåringar eller för vuxna. Och visst är det hemskt att bli retad av kompisarna. Fast det är ännu värre att få sina val dissade av pappa. Genom tusen sådana här små otäckheter skapar vi de genusstrukturer som låser och förlamar både kvinnor och män i ynkliga och begränsande könsroller.

Om den här pappan hade läst min blogg hade jag velat säga: stympa inte din pojkes idéer om vad han kan vara. Låt honom köpa sin fjäril, beröm den och våga lita på att han klarar eventuella konflikter med kompisar över den. För det gör han, om du står bakom honom. Man blir han säkert ändå när han växer upp – det finns faktiskt ingenting som tyder på att de biologiska könen håller på att försvinna.

