Etiketter

, ,

Ett blogginlägg av Feffe Kaufmann om det här med att få vara med på Twitter fick mig lite fundersam. Feffe Kaufmann har en journalistutbildning och planerar att gå vidare med att studera bland annat sociala medier. Därför har han skaffat ett twitterkonto, @feffekaufmann vilket har ett nittiotal följare. Nu är han lite besviken på att tre frågor han ställt för att testa Twitters förmåga inte precis fått några svar. Jag måste säga det direkt: jag tycker att han har lite märkliga förväntningar på Twitter.

De här berömda sociala medierna är just sociala. För att få ut något av dem måste man bygga relationer och det tar tid och kräver engagemang. Det var ingen som svarade på mina tweets i början heller. Nu när jag har lite fler följare är det förstås lättare att få till dialog, men jag har twittrat i två år och lagt (kanske lite för) mycket tid på att försöka begripa mediet. Så det är det första. Det andra är något som Joakim Jardenberg förklarar i sin post på ämnet, nämligen att många har stora flöden och inte på något vis kan hinna läsa allt. Specifikt adresserade frågor och inlägg i aktuella frågor tränger lättare igenom bruset, helt enkelt.

Twitter är inte min privata butler, ständigt på pass för att tillfredställa behov och nycker. Strängt taget är det väl inte mycket som fungerar så här i världen. Man kan inte heller döna in i fikarummet första dagen på nya jobbet och skrika rakt ut ”Var finns den bästa badstranden?” och förvänta sig att få vänliga och givande svar.

Jag tror säkert att Feffe Kaufmann får mer ut av Twitter med tiden. Det får man gärna, om man ägnar sig åt det med lite energi och ger det lite tid. Och tycker man inte om det så kan man alltid pröva något annat.

