Etiketter

, , ,

Det här blogginitiativet, Genier på 140 tecken, fick mig verkligen att fundera. För det var en väldigt förutsebar lista. Missförstå mig rätt, Jocke och Brit och Deeped och de andra är stjärnor på min sociala-medier-himmel också. Men det finns så många andra som lyser på Twitter, fast de kanske inte är stjärnor på annat håll. Jag tänkte snabbt igenom mitt flöde och plockade upp en handfull twittrare som jag läser för att de helt enkelt är bra på att twittra. Det finns så klart många fler.

En bra twittrare i min bok skall bidra med något. En viss frekvens i twittrandet är nödvändig för att det skall bli något innehåll att förhålla sig till. Likaså krävs en viss tankeverksamhet hos själva twittraren, för att någon slags kvalitet skall kunna uppnås. Och så föredrar jag folk som tycker åtminstone i närheten av vad jag själv tycker. Nu vet jag att en del tycker att detta är fel sätt att resonera och att man borde vidga sina vyer, men jag hänger inte på twitter för att bli förbannad. Så.

Några twittrare som jag gillar:

ame_tyst: Det är något rikt och fylligt över ame_tysts twittrande som gör att man känner sig delaktig i hennes liv, trots att hon verkligen inte lämnar ut varenda detalj. Dessutom är hon en av de tuffaste människor jag stött på.

darksidedesign: Absurdism och stundtals svårt oanständig humor väntar den som följer darksidedesign, men också kloka funderingar och en rik källa av kunskap om foto. Hotar ibland med att lämna oss alla åt vårt öde, så med risk för att bli avföljd kallar jag Fredde för vår kära twitter-dramaqueen.

lisamagnusson: En ung, kämpande och smått briljant skribent som även behärskar konsten att hålla liv i sitt twitterflöde och att växla aktiviteten upp och ner utan att helt försvinna. Och olikt stora delar av journalistkåren säger hon alltid tack för hjälp och svar.

Stora_Essingen: lite som en silkesvante med en järnnäve i. Eller som choklad med havssalt. Uppfriskande och oväntade tweets från en twittrare som dessutom verkligen utnyttjar forumets möjligheter till dialog.

Macfeast: Ung och klok och ytterst givande att tala med. Drar sig inte för att provocera, tänker nästan oroväckande fort och förefaller ha en oändlig aptit på ny kunskap.

Uppdaterat i mars 2012: Jag har ändrat lite i informationen ovan samt plockat bort en twittrare som jag inte längre har någon respekt för.

