Etiketter

, , , ,

Läser ännu en käck lista om hur man genom idogt pillande kan få sin blogg att studsa högt upp i Googles sökresultat och känner irritationen välla upp. Jag misstänker att dessa listor är någon slags monstermem som mångfaldigar sig självt varje natt. För visst kan jag se poängen med SEO. Visst vet jag att en del trafik kommer till min blogg via sökningar. Visst vet jag att Google är en basfaktor för allt nätliv.  Men trots allt skriver jag ju inte för Google.

Sökmotorn är ett verktyg för att nå läsarna – den är inte ett mål i sig. Det spelar ingen roll ifall Google gillar din text om ingen annan gör det. Om någon googlar en eller annan fras, hittar din blogg och börjar läsa, bara för att sluta en minut senare och aldrig komma tillbaka, eftersom dina texter var så tråkiga, vad har du vunnit då? Det kan vara läge att fundera på vem du skriver för och varför, som den gode Doktor Spinn gjorde härförleden.

Du kanske inte hör till dem som får illamåenderysningar varje gång du till exempel hör namnet Demand Media, men det får jag. På den här bloggen skapas inget ”innehåll” utan texter. Historier, tankar, kanske en början. Hela idén om innehållsfarmer kan bara uppstå i en nätverklighet som på det mest galna vis fixerat sig vid sidvisningar och där textens enda syfte blivit att sälja något annat. Ptja, det kanske är den stenhårda verkligheten i mediebranschen, men då är det baske mig dags att lyfta blicken. Och hur som helst så behöver inte det mestadels ideella bloggande som så många av oss finner glädje i låta sig perverteras av denna tankemodell. Tjänar vi inga pengar på vårt bloggande så kan vi åtminstone njuta av detta faktum.

Det finns andra vägar till läsarna än genom Google. Vi ser varje dag hur allt fler människor med glädje delar och sprider läsvärda texter och sevärda klipp i sina sociala nätverk. Jag skulle gärna vilja se fler bloggar syssla med läsvärdesoptimering i stället för sökmotoroptimering. Skriv för dem du vill nå. Skriv om det som engagerar dig. Pröva dina vingar och skriv så orden glöder i skymningen, så kommer dina läsare att hitta dig.

