Etiketter

, , , , ,

Som linsbärare sedan många år är jag förfärligt nöjd med hur nätet givit mig möjlighet att gå förbi optikernas 1000-procentiga vinstmarginaler när jag handlar mina cyborgdetaljer. I flera års tid har jag beställt linser från Nordic Lenses, som är billiga men har irriterat mig genom att ta ohemult lång tid på sig att leverera. Det har dock fungerat hysat, så jag har fortsatt beställa där. Vid något tillfälle har jag anlitat Lensway, som är dyrare och mycket snabbare.

Sist jag beställde från Nordic Lenses blev det emellertid problem. Virriga jag lyckades beställa fel styrka på den ena förpackningen linser och behövde alltså returnera och byta. Inga problem, tänkte jag. Företaget har en uttalad policy om fritt byte på obrutna förpackningar, så jag skulle bara behöva fixa frakten själv.

Hm. Jag försökte nu ringa kundtjänst för att få reda på hur de ville ha returen utförd. Skulle jag kanske skriva ut någon returfraktsedel eller på något annat sätt signalera att jag ämnade returnera? Nej, det gick inte att ringa Nordic Lenses, visade det sig. I stället hänvisades jag till mailkontakt. Okej, jag mailade. Sedan dröjde det två dygn innan jag fick svar. Det var bara att skicka in de linser jag ville byta. Vid det här laget var jag rätt irriterad över bristen på proffsighet – det verkade som om Nordic Lenses inte hade några returrutiner alls. Nåja, jag skickade in linserna och meddelade samtidigt via mail att jag betalat hela fakturan, eftersom jag ju skulle ha samma mängd linser till slut när de skickat ut de nya. Ingen reaktion. Det gick en dryg vecka av tystnad, men så till sist dök mina utbyteslinser upp. Med en faktura.

Nu härsknade jag till ordentligt, mailade företaget och meddelade att jag a) inte tänkte betala för linser jag redan betalat och b) ansåg att de behövde skaffa sig mycket bättre rutiner för såväl kundkontakt som returhantering. Efter bara någon dag fick jag svar att fakturan skulle vara makulerad och en ursäkt.

Som ni kanske kan förstå är jag inte mycket benägen att anlita Nordic Lenses igen. Dessutom tänkte jag upplysa mina medmänniskor om företagets brister, genom ett omdöme på Reco.se. Nordic Lenses visade sig dock lite knepiga att identifiera, men när jag sökte hos Alla bolag på momsregistreringsnumret dök det upp en träff. På Lensway. Det visar sig att såväl Nordic Lenses som Lensway ägs av Coastal Contacts, ett kanadensiskt bolag med varumärken i många länder.

Så varför hetsar jag upp mig över det här? Det är inte olagligt att vara en multinationell koncern och saluföra liknande produkter under olika varumärke. Nej, det är det inte. Det ger bara ett fullständigt rubbat intryck att sälja samma vara till olika pris och med olika villkor. Röd låda (Lensway) avgår från lagret i Kista med snabb leverans, vit-blå låda (Nordic Lenses) får vänta några dagar. Man kunde kanske lika gärna sälja under samma varumärke, men med olika fraktalternativ så kunden kunde välja det rakt på själv? Möjlighet att kontakta företaget vid problem bör man nog ha oavsett prisnivå.

De här ansiktslösa storbolagen är vår tids monster och det gäller i allra högsta grad nätets jättar som Google och Facebook. Ingen tar ansvar och jag är gammalmodig nog att tycka att den här typen av företagande är rätt upp och ner kass. Jag önskar mig nu en liten optiker som vill sälja mig linser och glasögon med rimlig vinstmarginal – jag kan alltså tänka mig att betala en viss premie för möjligheten att ha någonstans att gå och skälla. Någon intresserad?

