Etiketter

, , , ,

Nå, först och främst, om ni är intresserade av media och framtiden och så där, men till äventyrs inte läser Fredrik Strömberg på Fredrik och Medierna så kan ni börja med det nu. Jag citerar i dag hans mycket roliga kommentar till klipp nummer sju: ”Åh, ytterligare en automatgenererad ”tidning” eller ett feedbaserat ”magasin”. Min nya idé är att bygga en tjänst som bara aggregerar såna här aggregerade produkter. Den ska heta PostPostPostPost eller Paper.li.li.Paper.li.bit.Post.Paper. Typ.”

Varför är nu detta så roligt? Jo, för aggregerade ”tidningar” är sista flugan på twitter och lite här och där. Folk låter en tjänst som paper.li plocka ihop en samling av dagens nyheter från det egna flödet på exempelvis Facebook och Twitter. Entusiasmen hos många är påtaglig, för snart kommer alla att kunna göra sina egna tidningar. Inga tjuriga och elitistiska redaktörer kan längre stå emot massans inträde på den fria kunskapens och de flödande nyheternas ljusa fält.

Hrm. Nu vill jag kanske ändå påpeka följande:
Nyheter ligger inte på marken och väntar på att någon skall plocka upp dem. Jag vet att det kan verka som om det finns oändligt av nyheter, information och texter, men det beror mest på att en rätt stor mängd människor arbetar med att producera detta. Hållbar intäktsmodell och lön för arbete och sådant där tjafs ni vet.
– Det är svårare än någonsin för en genomsnittlig läsare att kamma igenom flödet och hitta det viktiga. Faktiskt hör man folk klaga en hel del på detta, ifall man nu inte pratar bara med mediefolk förstås. Det där med att hitta rätt grejor är kanske en talang det också. Det är kanske därför det är så svårt att få läsarna att tipsa om rätt saker och inte om tråkiga årsmöten, vad vet jag?
– Alla är inte samma lika. Representativt urval – det finns en stor poäng med det. Många rörelser har gått väldigt vilse genom avant-garde-tanken – det finns absolut ingenting som säger att det en liten grupp early adopters gillar i dag kommer alla andra att gilla i morgon.

Äsch. Bry er inte om mig. Jag är bara en förbittrad journalist som försvarar mitt formuleringsmonopol.

