Etiketter

, , ,

Snart är det jul, minsann och även i år skall förstås julhandeln slå alla tidigare rekord. Det är rätt så tröttsamt, faktiskt. Jag undrar när vi skall erkänna att vi för länge sedan passerat gränsen där ökad konsumtion slutar att vara meningsfull.

Nu skulle jag kunna säga en hel del om det seriöst ointelligenta hyllandet av ökande konsumtion som många av våra vanligaste politiker ägnar sig åt. Jag skulle också kunna säga en hel del om Maslow och om andra trappor som kanske behövs när Maslow är överspelad. Likaså hade jag säkert kunnat få ur mig något syrligt om att reklamfolket är mycket mer klarsynta i denna fråga än exempelvis politiker och nationalekonomer.

Men jag ville mest säga att det är väl märkligt att folk inte ser lite gladare ut när de går där i affären och plockar ihop mat och julklappar för några tusenlappar. Och att nästa person som kör på mig med en kundvagn passerar en helt annan sorts gräns och i förväg bör ha tänkt över de värden i livet som inte har med shopping att göra.

