Etiketter

, , ,

Hösten är min årstid och jag tenderar till att irritera folk när jag talar lyriskt om dimma, grådis och det ljuva ljudet av löv som rasslar ned från träden. Och hösten är ljuvlig på Söderåsen, det är den visst det. Det är bara det, att de mörknande dagarna känns allt för mörka i år.

Det är över tio år sedan jag lämnade Malmö. Jag är den första att skriva under på att staden dras med vissa svårlösta problem, men jag har också med njutning sett den lyfta sig själv i kragen och bli något nytt och attraktivt. Det är mitt Malmö, även om jag inte bor där. Och jag är så där tämligen trött på att allt som sker i just Malmö måste analyseras i termer av integration och invandringspolitik. Just nu haglar ”analyserna”. Vissa är riktigt obehagliga, andra bara fåniga.

Det finns en, eller i värsta fall flera personer i Malmö som inte tycker att människoliv är särskilt mycket värda. Den personen eller de personerna håller en hel stad i skräck. Någon har valt att lämna allt det som gör oss till värdiga medlemmar i samhället bakom sig, för det är det man gör när man bestämmer sig för att försöka ta någon annan människas liv. Kanske har jag fel, men jag tror inte det något diffusa begreppet samhällsklimat eller vem som innehar regeringsmakten är avgörande för en sådan person. Hatet som driver handlingarna går djupare än så, känslan av att stå helt utanför samhället är mer avgörande än detta samhälles politiska orientering.

Jag säger inte att mord och skott i natten är handlingar som inte går att förstå. Jag säger bara att det kanske också måste finnas en gräns för förståelsen. Att någon lägger sig i ett buskage och skjuter på en medmänniska innebär för de flesta av oss ett visst mått av obegriplighet som inte kan analyseras eller förklaras bort.

Och framför allt har det inte någonting med den så kallade integrationen att göra. Att vi inte tar livet av varandra är grundläggande i alla mänskliga samhällen. Det är liksom paragraf 1A i det sociala kontraktet. Förklaringen till det som nu händer i Malmö finns inte i Malmö.

