Etiketter

,

Tänk att jag tycker det är värt det. Det är faktiskt värt att ha Sverigedemokraterna i riksdagen för att få uppleva denna vitalisering av det politiska samtalet. Jag njuter. Folk fullkomligt ropar ut vad de röstar på, vad de anser om valsystemet och hur de ser på det rådande parlamentariska läget. Det är något att värdesätta detta, att folk engagerar sig. Och det är inte bara mediefolket och politiknördarna, utan det pratas politik lite varstans just nu.

Sedan finns det oerhört mycket att säga om det sorgliga i att ett intensivt upplevt utanförskap i kombination med främlingsfientligthet gött SD ända upp till 5,7 procent. Det är inte heller särskilt kul att se alla hatiska reaktioner på detta. Men om det tänker jag skriva en annan dag.

I dag gläder jag mig åt att leva i ett land, där så många verkligen bryr sig om samhället och om sina medmänniskor. Det bådar gott inför den tuffa mandatperiod vi har framför oss. Måtte nu bara de etablerade politikerna se detta, ta vara på det och inse att politik inte handlar om valrörelsen.

