Etiketter

, ,

Dinomaken kommer hem och ser nöjd ut. Orsak: han har köpt sig en ny, fin miniräknare. Ja, ni vet, en sådan där ni tvingades köpa för dyra pengar i gymnasiet för att räkna grafer på alternativt hata med glöd och som ni sedan aldrig mer har rört. En plastlåda med en massa knappar på och som verkligen inte kan göra något annat än räkna.

Jag sonderar försiktigt om man inte kan ha något program i datorn eller så som man kan ha till att räkna ut saker uti? Nej, det går inte, för man kan behöva räkna ut saker ute på byggen och så. Mitt nästa förslag är någon liten app i en telefon, men nej, det skall vara en miniräknare, för det är mycket smidigare på alla sätt och vis och förresten är hans jobbtelefon inte av den kalibern.

Okej, jag kan förstå allt detta, även om det fortfarande känns som om dinon släpat hem något slags fornminne. Men sedan får han ett behov av att förklara sig.

– Jag har kollegor som har sådana där räknesnurror med pappersremsa, faktiskt.
– Nä?!
– Jo, så sitter de där och räknar och så kollar de bakåt på pappersemsan om något blir fel.
– Jag tror du hittar på. Du försöker bara legitimera din gymnasieräknare.
– Jag hittar inte på!
– Du är en dino.
– Inte bara det, jag jobbar i en dinobransch.

För nytillkomna läsare meddelas att dinomaken är ingenjör, allmänt gammaltekniskt lagd samt jobbar i byggbranschen.

