Etiketter

, , , , , ,

Kära kollegor, jag vet att det inte är så himla lätt att vara originell. Allt detta utrymme som måste fyllas varje dag – det är klart att vi måste skriva om samma saker allihop. Fast ibland undrar jag om vi kanske ändå inte skulle prioritera egna eller lokala saker lite högre än det här uppkoket på allmänna ting? Nåväl, även om en viss kollektivitet är oundviklig och även om det lugnt kan konstateras att journalisten är ett flockdjur, så får det finnas gränser.

Här kommer alltså min lista på jobb som jag inte vill se i sommar, vare sig i tryckta eller digitala meder, vare sig i textform, som ljudinspelning eller i rörliga bilder. Förstått?

– Artiklar om hur sociala medier utgör ett hot mot företagens säkerhet. Särskilt inte på den här nivån, utan närmare angivande av hur det kan vara ett hot samt vilken ”säkerhet” det är som hotas.

– Skrämselpropaganda om var det är störst risk för våldtäkter, rån, mord, misshandel och inbrott, samt paranoida tips på hur du skyddar dig (pansarförstärk utedasset och tillbringa sommaren där, inlindad i larmtråd).

– Larm om hur farligt det är att grilla, dricka alkohol, leva husvagnsliv och bada i klorvatten.

– Artiklar med hysterisk grafik om var värmen är, kommer att vara i morgon samt förväntas vara nästa år. Ej heller vill jag läsa rubriker som med sensationslystnad i tonfallet meddelar att det kommer att bli väder.

– Enfaldiga enkäter där vem som helst på gatan eller i riksdagen uttalar sig om precis vad som helst som de inte känner till.

Så. Vi bereder oss nu på en sommar av total medietystnad. Själv tar jag bloggsemester några dagar, men är tillbaka i slutet på nästa vecka med nya fånigheter. Stay tuned.

