Etiketter

, , , , , ,

Ack ja, så blir det en kommentar till det kronprinsesserliga bröllopet även på denna frihetliga och republikanska blogg. Man är ett offer för sin samtid.

Det har skrivits otroliga mängder dumheter om detta bröllop, exempelvis här och här, men det har också skrivits mycket klokt och tänkvärt, till exempel här och här. Jag har dock en känsla av att kommentatorerna i mediebubblan till stor del missat själva poängen med bröllopet, ja för den delen med själva kungahuset.

Det handlar om klänningarna. 95 procent av dem jag talat med förklarar att de visst det tittat på någon del av spektaklet, för: ”det är ju så kul att se alla klänningar”. Detta argument återkommer för övrigt även varje år när det är dags för Nobelmiddag. Vi sitter där och tittar, men inte för att vi vill låtsas att vi är med bland det fina folket eller av någon slags allmän glamourlängtan. Nej, det är klänningarna vi vill se, kommentera och sätta betyg på.

Alldeles nyss försökte jag titta på Aftonbladets klänningsgenomgång och då ville den inte ladda. Besvikelse. Det är ju klänningarna jag vill se. Jag får rysningar av den konstlade romantiken och den omsorgsfullt iscensatta ömheten. Talen och musiken lämnar mig kall. Det är klänningarna jag vill titta på och kritisera. En inställning som jag av allt att döma delar med en stor del av svenska folket.

Utifrån denna slutsats borde vi kunna arbeta fram ett handlingsprogram som leder till att ännu fler kan tänka sig att avskaffa ett statskick som bygger på blodets renhet. Vi ordnar helt enkelt folkbaler i alla kommuner minst en gång om året. Platserna lottas ut, så att alla får chansen att gå, men inte för ofta. Får man en åtråvärd plats på folkbalen ingår bidrag till tjusig klänning eller annan kostymering. Pengar till detta fixar vi så klart fram genom att inte längre ha något kungahus, samt genom den summa om 100 riksdaler årligen som påföres kommunalskatten.

Ja, vad då då. Kan Miljöpartiet förespråka folkbiografer som visar uppfostrande film kan väl en snäll republikan som jag få föreslå lite mer verklig glamour åt folket?

