Etiketter

, , , , , ,

På sistone har jag hamnat i en hel del intressanta diskussion kring gratismentalitet, upphovsrätt och betalningsmodeller. Inget konstigt i det, jag jobbar i mediebranschen och omställningen i ekonomin skakar om alltihop rejält. Ingen vet vad som komma skall, men det hindrar kanske inte just den här typen av människor från att ha en ny åsikt för varje dag. Det hela är väldigt stressande, vansinnigt spännande och stundtals nästan plågsamt intressant.

Men. Varje dag använder jag en himla massa gratistjänster. Jag skriver i Google Docs, mailar med Gmail och Yahoo, jag twittrar och facebookar och bloggar gratis här på WordPress. Och vet ni vad, jag skulle så himla gärna betala. Det är en sak att vara den som skapar något (som jag gör dagligen på en blygsam basis) och oroa sig för hur man skall få betalt för sitt jobb. Men även på andra sidan, som konsument, kan man börja fundera.

I dagarna har Twitter bråkat. Det är felmeddelanden och svävande valar och rent allmänt sett väldigt irriterande om man, som jag, vill använda tjänsten kontinuerligt. Men vad kan jag säga? Twitter är gratis och Twitter är ansiktslöst. På bloggen kan man förstå att människorna bakom det hela jobbar hårt för att få rätt på allting. Uppgifter om nya framsteg sprids rätt snabbt i själva tjänsten, men frustrationen är påtaglig hos många användare. Som gratisätare kan jag dock inte ställa några krav, eller hur? Jag kan ställa mer krav på McDonalds när jag äter där, än jag kan på Twitter och WordPress.

När bloggen krånglar får jag kasta ut min fråga i något forum och hoppas på att någon vänlig själ vill svara på den. Jag ägnade två dagar åt att leta efter information om hur jag skulle flytta min gamla blogg hit, för att slutligen upptäcka att det inte gick. Men jag är en grinig gammal tant i vissa avseenden. Jag får ingen kick av att själv leka skattjakt på nätet och i bekantskapskretsen. Jag vill ha en kundtjänst att ringa till. Jag vill ha folk att ställa till svars. Jag vill betala en räkning och därmed få rätt att ställa vissa krav på tjänsten. Är det för mycket begärt?

