Etiketter

, , , , ,

På den tiden jag jobbade med ekonomijournalistik här, lärde jag mig en massa om tekniska lösningar för att kunna göra spännande saker med bilder i mobiler och annorstädes. Ingen av de innovativa bolag jag då stiftade bekantskap med tycks dock ha en tjänst som kan korrigera felaktiga sinnesbilder.

Jag tror annars att det kunde finnas en stor efterfrågan på en sådan tjänst, eftersom det nog är fler än jag som har de här bekymren.

Vi tänker oss det behagliga lantlivet. En liten egendom på lagom avstånd från världens brus, utan några obehagliga produktionskrav på sig och så där. Svepande gräs på vackert vilda ängar, skogarnas sus och betagande vyer över Söderåsens grönskande åskam. In i bilden från höger träder den harmoniska kvinnan, som med vinden i sitt hår och den vita klänningen böljande omkring sig vandrar i den ljumma junikvällen och tänker djupa, kloka tankar.

Vi betraktar nu den verkliga bilden. En liten egendom på lagom avstånd från världens brus, utan några obehagliga produktionskrav på sig och så där. Svepande gräs på vackert vilda ängar, skogarnas sus och betagande vyer över Söderåsens grönskande åskam. In i bilden från höger träder en stressad liten hobbit, som påbylsad med tre sjalar och med hår som ett penntroll springer mellan husen och svär över detta skämt till sommar och dessa elända katter som måste ha mat fast det blåser småspik.

Det jag vill veta är var den första bilden egentligen kommer ifrån? Kan vi skylla på populärkulturen? På Jane Austen? Och, framför allt, när kommer en app som zappar bort den?

