Fru och dinosaurie N är på väg ut på barnledig kväll. Den lilla är hos farföräldrarna.

Dinosaurien: Har du kollat så du har laddat ditt batteri?
Jag: Vad då, menar du? Vilket batteri?
Dinosaurien: Ja, i mobilen alltså. Min mobil håller på att ladda ur, så jag tänkte inte ta med den.
Jag: Ja, jag har inte kollat, men jag laddade den i går. Så du skall inte ha mobilen med?
Dinosaurien: Nej, jag tänkte inte komma bort. *dinofniss*
Jag: Okej…

(Senare, hemma hos Dinosauriens föräldrar)
Dinosauriepappan: Jag skickade ett mail i förrgår om skåpet. Men ni har inte svarat – har ni inte fått det? (Dinopappan är 60+ och får regelbundna datorhaverier, men gör sitt bästa med kommunikationen i alla fall)
Dinosaurien: Eh, jag har inte kollat min privata mail på några dagar…

Svärmor har sedan länge slutat skicka sms till dinosaurien ”för han ser dem ju aldrig i alla fall”. En annan gång skall jag berätta hur vi har det med Google docs och med några olika nätbaserade kommunikationsformer. Nu är det så, att dinosaurien inte på något vis är dum i huvudet. Bland annat är han utbildad pedagog och ingenjör. Så det är naturligtvis ren bångstyrighet. Han vill inte vara nådd, så är det.

