Etiketter

, , , , , ,

Jag är i allmänhet ganska kritisk till livsmedelsindustrin och framför allt till den stora mängd ämnen som används för att göra dålig mat mer smakrik och förbättra hållbarheten bortom all rimlighet. Så utan att vara någon rabiat tillsatsjägare, brukar jag ändå vända på rätt många förpackningar och läsa innehållsförteckningen innan jag prövar en ny vara. I kanske 25 procent av fallen leder detta till att jag lägger tillbaka varan i hyllan i affären. Det är rätt lärorikt.

Nu tänker jag alltså ännu en gång dela med mig av en innehållsförteckning, nämligen denna: vetemjöl, vegetabiliska oljor och fetter, vatten, emulgeringsmedel E471, salt, syrabildande ämne citronsyra, färgämne 160a, gluten, dinatriumdifosfat, natriumbikarbonat, dekstros, socker, aromer, etanol, mjölbehandlingsmedel E300.

Nä, det här ser ju inte heller så gott ut. Men det blir nybakade luftiga croissanter av det, tidiga morgnar här ute på den skånska landsbygden och utan att jag har ägnat timmar åt att slåss med en smördeg. Alltså värt det.

