Etiketter

, , , ,

Sydsvenskan lanserade sin nya sajt i dag och för en gångs skull vill jag verkligen utbrista: Äntligen!

Inte för att Sydsvenskan varit sämre än någon annan dagstidning på nätet. Inte för att den nya sajten är det vackraste jag sett eller för att den föddes i perfekt skick. Men för att den faktiskt är något genuint nytt. För första gången har en svensk dagstidning vågat väga över med båda benen på nätet. För första gången gör man ett seriöst försök att förstå hur folk hanterar och läser nyheter på nätet och anpassar sajten efter det, i stället för efter hur man läser en bläddringsbar papperstidning.

Naturligtvis finns det exempel på sajter som har den här typen av upplägg, men de är i inte professionella nyhetstjänster med ett journalistiskt innehåll. (Eller? Jag har kanske missat en massa.) Det blir onekligen spännande att se vad Sydsvenskan (och systertidningarna i koncernen, Trelleborgs Allehanda fick också ny form i dag), som har en fantastisk tillgång till kvalificerat material, gör med det i denna radikalt nya form.

Själv fortsätter jag att stirra fascinerat på själva formen och föreställa mig de tankemönster som den speglar och ger upphov till. Det är en form som kommer att ställa krav, inte minst på ett fördjupat samarbete mellan de som sitter på den tekniska kompetensen och de som sitter på den redaktionella. Det här handlar nämligen inte bara om utseende, utan om att försöka följa besökarnas beteende. Jag gissar att Sydsvenskan.se kommer att skifta form rätt mycket. Och jag gillar det!

