Etiketter

, , ,

Nu är jag ingen hysterisk tillsatsundvikare, även om jag har en viss motvilja mot att bli pålurad skräpmat i skepnad av riktig föda. Jag är heller inte motståndare till att reklam är ämnad att väcka känslor. Däremot gillar jag sans och rimlighet, både i reklam och annat.

Därför tycker jag att det är något som är fel någonstans, när Mammas chokladbollar, bakade på ”gammalt originalrecept” har följande innehållsdeklaration: Socker, margarin (=palmolja, sheaolja, kokosolja, rapsolja, salt. glycerider, citronsyra, vitamin A och D, arom), havregryn, kokos, kakaoglasyr (=härdat vegetabiliskt fett, kakopulver, sojalecitin, stabiliseringsmedel E492, vanillin), äpplemos (äpple, pektin, modifierad stärkelse tapioka), vetemjöl, äggpulber, kaffearom, kaliumsorbat, mandel, ammoniumkarbonat, natriumbikarbonat, natriumpyrofosfat och majsstärkelse.

Som en intressant kontrast kommer här vad jag brukar ha i chokladbollar: smör, socker, havregryn, kakao (Kung Markattas, utan arom till och med), några matskedar kallt kaffe och vaniljsocker (=vaniljstång och socker).

