Etiketter

, ,

Varje dag läser jag Ny Tekniks nyhetsbrev. Det ger mig en behaglig känsla av att allt står väl till här i världen. För medan det är kris i politiken och kris i ekonomin och alla krisers moder i mediebranschen, så finns det folk som går till jobbet varje dag för att göra något viktigt.

I Ny Teknik läser jag om ingenjörer och läkare som tillsammans utvecklar nya reservdelar till den mänskliga kroppen. Eller så läser jag om bränsleceller, framtidsteknik som kommer att få våra ättlingar att undra vad vi pysslade med när vi tömde jordens innandöme på olja och kol. Det är hårda tekniska fakta och inte så mycket lull-lull, men för mig funkar det bättre än vilket glansigt magasin som helst.

Så ibland, när det känns som om allting är mest pladderfladder i den egna branschen och tillvaron, drömmer jag mig bort till vita laboratorier, vittra seminarier och högteknologiska försöksanläggningar. Generellt sett tycker jag nog att vi borde lyssna lite mer på dem som ägnar livet åt att tränga djupt in i kunskapernas rike, om det sedan är inom nanoteknik eller arkeologi spelar mindre roll. Dessutom är det urkul att intervjua forskare. Om man inte har för bråttom, bara.

En forskare som det är rena drömmen att intervjua (om man inte har för bråttom, bara) är Dick Harrison som numera har en kungligt rolig blogg på Svenska Dagbladet. Läs den, gott folk, så får ni lära er en hel del som ni inte visste förut, det törs jag lova.

