Etiketter

, , ,

Jo, det finns ju skillnader mellan broderländerna. Nu tror ni att jag tänker tala om burka och anhöriginvandring och kanske företagskultur också, men se, det tänker jag inte. I stället tänkte jag tala om vädret.

Eftersom jag bor i Skåne kollar jag minst lika mycket på Dansk Meteorologisk Institut, DMI, som på svenska SMHI. Det är alltid ett kärt diskussionsämne mellan folk i den här delen av landet: vem har mest rätt, DMI eller SMHI? De flesta favoriserar danskarna, utom i rådande väderläge när alla meteorologer är pack.

Nu är det i alla fall så, att DMI och SMHI har lite olika angreppssätt när det kommer till att beskriva vädret. DMI är på något vis mer handfasta, och så har ju danskan så många roliga ord, som isslag och rimtåge. SMHI gömmer sig numera bakom flashgrafiken från helvetet, men är bortsett från det lika bra som DMI. Bara lite, hur skall vi säga, försiktigare.

I morgon skall de bli snöstorm. Detta har danskarna trumpetat ut långt i förväg. Det är snebomber och rött blink och snestormvarsel för hela Danmark. På SMHI är det Klass 1-varning, vilket i det aktuella fallet uttyds som ”Från tisdag middag snöfall och det kan komma 1-2 dm nysnö. Därtill blåsigt med sydlig vind, som lokalt kan orsaka drivbildning.” Detta är alltså lika med en snöstorm – så säg det då! I stället för att hålla på med ett generellt varningssystem som skall täcka alla sorters väder.

