Etiketter

, ,

Jag har varit på köpcentrum i dag och efter ett sådant besök känner jag mig aldrig glad. Hela dagen går åt till något som man egentligen inte alls vill. Nå. Efter en sådan idiotupplevelse behöver man skärpa hjärnan och det skall jag göra genom en enkel grammatisk övning.

Bloggen trollhare är en av mina absoluta favoriter. Immanuel Brändemo är inte bara en oerhört kvalificerad skribent, hen tänker klart och har örnkoll på en massa saker som jag inte ha koll på alls. Nu i veckan hade hen ett litet expriment: i stället för det praktiska pronominat ‘hen’ använde hen sig av ‘han’och ‘hon’, vilket vållade en hel del bekymmer eftersom Immanuel så vitt jag begriper är tämligen könsblind.

Jag fann detta experiment både upplyftande och intressant och tänker följa upp med en egen vecka: samma princip, fast på andra hållet. Jag bor ju i den lilla heteronormativa lådan och könar folk på ren automatik. Nu skall jag låta bli med det och i stället skriva ‘hen’ i en vecka, så fort ett pronomen är påkallat. Jag gillar nämligen det där ordet och tycker det är praktiskt. Dessutom kommer vi att behöva det i framtiden.

