Etiketter

, , , ,

I dag blir det vardagsdrama med starka mystiska övertoner. Obegripligheten i det lilla livet får helt enkelt symbolisera den större obegripligheten i den värld som är människans.

Vintern, som i flera veckor hade varit mycket kallare och snöigare än någon förnuftig människa kan ha behov av, hade denna eftermiddag bestämt sig för att ta ett extra stadigt grepp. Snön knarrade under fötterna när jag kröp ur bilen för att snabbast möjligt krafsa åt mig posten ur vår stormagade brevlåda. I normala fall ligger den en à två räkningar och skramlar på botten, men denna dag föll dessutom två halvblöta, upptovade papperstidningar ut. Sådant händer ju, även om man inte tillhör prenumerantskaran. Jag tänkte således inte mer på det, utan tog in dem i värmen, lade den ena direkt i eldas-korgen och bläddrade i den andra innan den fick gå samma väg.

Dagen efter var värdet något mildare och jag slapp ta in posten. Maken kom in, släppte breven på skänken och viftade med en tufsig tidning. Nej men, sade jag, har vi fått den i dag igen?

Ni vet hur det är, den ena stunden den andra jagar, jag tänkte inte mer på tidningen, utan på middagen och tvätten och tekoppen och bloggen och så där. Men någonstans i hjärnbarken började väl ändå en misstanke orma sig fram. Det var lite väl mycket papper på få dagar.

Ut i onödan går man ju inte i den här vädret, men jag stannade i alla fall till vid brevlådan dagen därpå. Vissa saker måste man skaffa sig visshet om.

På brevlådan sitter nu en dekal som visar att här skall en dagstidning delas ut. Ner i lådan dimper dagligen en imponerande samling journalistik i pappersform. Jag kan svära vid allt som är mig kärt, att jag inte har tecknat en prenumeration. Mystiken ligger tät över brevlåda och tidning.

Finns det ett samband mellan denna plötsligt uppdykande papperstidning och min bloggbekännelse om att jag inte läser dylika publikationer? Eller har tidningsbudet förväxlat oss med någon annan, så att någon stackars granne betalar vår prenumeration?

Det är en bra tidning i alla fall. Jag brukar annars mest läsa den på nätet.

