Etiketter

, ,

Det är faktiskt befängt att folk i en tid av fenomenal textrenässans, oroar sig för läsningen. Det är det vanliga antingen-eller-tänkandet. Antingen ser man på webbteve och blir dum, eller så läser man Homeros och blir klok. Att människan ständigt utvecklas mot nya höjder av klokskap och tar sig an fler och fler media, det har helt undgått de rabiata civilisationskritikerna.

Jag undviker nu för tiden gärna att gå i svaromål med de nattsvarta. Det känns mera givande att tala med alla de roliga och intressanta människor som jag numera har ett par klick bort. Jag skriver mycket mer text varje dag än jag någonsin gjort tidigare, och det är inte bara för att jag bytt bana från lärare till journalist. Jag läser mer också och har räknat ut att jag ligger på nästan samma snitt per vecka som jag hade som engagerad historiestudent. En textfetischist som jag går runt i ständig upphetsning.

I vilket fall som helst så får datorer folk att läsa. Min dator på jobb till exempel, den är av en mer traditionell sort, plus att jag jobbar en del mot server över VPN. Det går inte fort alltså. Jag hinner läsa massor, medan bilder laddas upp och filer hämtas. Nu senast Nollnolltalet, en bitvis lysande antologi om decenniet som förändrade världen.

