Etiketter

, , , ,

Alla har blivit så städade på nätet. Folk pratar om personal social media strategy och vikten av att vårda sitt varumärke. Konkreta exempel på mindre moderat uttryckssätt bara förstärker nervositeten. Det är lite välkammad anställningsintervju över det hela, faktiskt. Nästan så man börja längta efter Anna Anka och tidiga, oskolade bloggar som berättade alla detaljer om familj, sex och yrkesliv.

Om det är så här det skall bli av transparens och ständigt nätverkande, mja, då loggar jag kanske hellre av. Det kan ju vara en sak att politiker och annat känt folk håller upp en fasad mot media och allmänhet, om de har andra sfärer där de kan slappna av och vara mer mänskliga. Men om det offentliga livet handlar om att flaxa runt som en blinkfyr och hålla alla sina genomtänkta och välputsade fasader i luften – vem tror ni orkar med det?

Min lilla fromma önskan är att ökad transparens i stället skall leda till ökad tolerans. När vi ser mer av våra offentliga personer förstår vi att de också är människor. Det skall inte längre handla om vem som kan hålla upp en mest PK yta mot omvärlden, utan om riktiga människor med vilja och kunskap och sina egna personligheter och vanor.

Tag hit Sverker och låt honom stoppa det personliga varumärket i soptunnan sin. Det är ändå falsk marknadsföring så det stänker om det. Ingen är PK hela tiden och förresten är det inget roligt när alla är likadana.

Bara för att föregå med gott exempel skall jag lite då och då putta ut en bekännelse här på bloggen. Något alldeles personligt, som Google eller någon annan kan spara på för evigt och som jag kommer att skämmas för när jag är 52. Allt man gjort stannar kvar på nätet säger folk. Tja, på något vis gör det så i verkligheten också. Vi får nog stå för vem vi är och vad vi gjort oavsett om vi lever digitalt eller analogt. Så vi kan lika gärna göra det bästa vi kan för att vara människor – på riktigt.

Jaha ja, ni sitter bara och väntar på bekännelsen. Okej, här kommer det: Jag läser inte papperstidningar. Det måste man egentligen som journalist, för att typ stötta sin egen bransch, men jag orkar inte och så blir man så kladdig.

