Etiketter

, , ,

Ibland undrar man ju hur andra människor har det på lördagskvällarna. Jag har förstått att det tittas på teve och sedan lagar väl folk mat, rastar hundar, uppfostrar barn och gör nya och så där. Det finns säkert folk som kan tillbringa en hel kväll utan att plocka fram vare sig tumstock eller A2-papper. Men det kan inte hjälpas, jag är fascinerad av tanken. I fjol råkade nämligen maken och jag köpa ett bostadsrättsradhus. Pytteliten trädgård, lättskött och det hela. Där skulle vi bo och ta det lugnt.

Det vore fel att säga att vi lyckades övertyga bekantskapskretsen. Jag misstänker att det till och med kan ha pågått vadslagning – om hur länge vi skulle bli kvar i radhuset. Alltnog och emedan, ett och ett halvt år efter detta radhusinköp sitter vi här, utan radhus, men med fyra hektar mark och ett pyttelitet torp. Året i radhuset var lärorikt, det var det. Men eftersom vi hela tiden skissade på hus som vi skulle bygga någon gång i framtiden, kan jag inte påstå att vi ens under detta år tillbringade våra kvällar utan tumstock, papper och blyertspennor.

Det finns ju värre störningar att ha. Vi har roligt (för det mesta) och än så länge är det inte olagligt att berusa sig på arkitektur, konstruktionslösningar och köksdesign. Men frågan kvarstår: vad gör ni som inte ritar hus på lördagskvällarna? Är det normalt att mäta sitt hem ideligen, för att se vilka bitar som kan återanvändas framtida konstruktioner? Borde man söka hjälp om man är mer intresserad av vedpannor än av Let’s Dance?

