Etiketter

, , , ,

Cooperationens tidning Mersmak kommer in från brevlådan och är fuktig, men ledig som jag är blir det ändå ett visst bläddrande i publikationen. Det är ofta lönande att bläddra i de stora matvarukedjornas kundtidningar, inte minst ur humorsynpunkt.

I notisen ”Nya sämre matvanor” med siffror från Jordbruksverket som jämför dagens konsumtion med 1960-talets, konstateras att svenskarna vräker i sig allt mer av godis, läsk, ost och grädde. Det visste vi redan, men sedan kommer det roliga: ”Detta resulterar i att energitillförseln har stigit till [sic] drygt 7,5 procent per person och dag. Det låter lite men motsvarar en viktuppgång på 7,5 kilo per person och år, om man inte samtidigt motionerar mer förstås.”

Jag ringer min syster och läser högt. Hon påpekar omedelbart det som även jag tycker bör vara uppenbart här: Man måste förstås titta på hela matkonsumtionen innan man kan dra några slutsatser om energitillförsel. Sannolikt äter vi mindre av andra saker? Jag vet till exempel att hushållens konsumtion av rent socker, alltså bitsocker och strösocker och dylikt, minskat stadigt de senaste 60 åren. Anledningen är att vi numera sällan lagar efterrrätter, syltar och saftar, utan köper färdiga produktet i stället. Förändrade konsumtionsmönster är inte nödvändigtvis detsamma som att vi äter mer av allting.

Okej, har ni hunnit räkna efter nu? Om vi i vänlighetens namn sätter startjämförelsedatum till 1969, rör det sig alltså om 40 år. 7,5 kilo per person och år motsvara då en genomsnittlig viktökning på 300 kilo per person. Så om en medelkvinna i min egen ålder 1969 vägde 65 kilo, väger hon i dag 365 kilo.

Tala om galopperande fetmaepidemi. Lägg tillbaka den där knäcken.

