Etiketter

, , ,

Det är väder. Vi skåningar klarar inte av snö och det må ju vara hänt för det är faktiskt inte så mycket vi får av den varan, men efter vad jag kan utläsa av medierapporteringen blir det kaos även i de nordligare delarna av landet varje år och det är ju lite konstigare. I vilket fall som helst, så finns det en instans jag lärt mig lita på när det är snö, hårda vindar eller annan katastrof i faggorna.

Vägverkets försök till informationssajt talar vi inte om och SMHI har skapat ett flashvidunder som tar tio minuter att ladda. Duktiga DMI vet inte alltid allt om Sverige. Tevekanalerna är upptagna med att hitta nya popstjärnor och de stora tidningarna är för upptagna med att förlora annonsintäkter. Nej, det jag alltid lärt mig lita till är så klart radion. Radio Malmöhus för att vara exakt.

Så när maken inte nått hemmet ännu två timmar efter avfärd från Malmö och ringer och berättar att det står tre lastbilar på tvären på avfarten vid Gårdstånga, då ringer jag i min tur till trafikradions servicenummer. Jag börjar med att knappa in Eslövs riktnummer och tänker mig då att jag får tala med antingen Radio Malmöhus eller i nödfall Radio Kristianstad. Nej.

– Gåsstånga, sade du det?
– Ja, det är på avfarten vid Gårdstånga i norrgående riktning. Det är totalstopp och det är därför det är kö långt ner mot Lund.
– Vet vi om att det är kö?
– Eh, ja? Ni har i alla fall sagt det, men inte att det är totalstopp för de som skall svänga av.
–  Gårdstånga sade du? Är det på E6:an?
– Nej, det är väl på E22:an? Avfarten vid Gårdstånga alltså, i norrgående riktning efter Lund fast innan Hörby.
– Okej, det är stopp vid Hörby i riktning mot Lund. Tack skall du ha!

Snälla rara riksdag och regering. Höj min radio- och tevelicens. Förbjud kommersiell radio. Gör vad som helst, men ge mig dygnet-runt-att-lita-på-trafikradio-från-Radio-Malmöhus tillbaka!

