Etiketter

, ,

Uppmärksamma läsare har lagt märke till hur bloggen liksom värker sig fram mot en ny form, ett nytt uttryck, en ny egg. Det är det textbaserade dramat, en historia nedkortad till en nödvändig dialog, som jag hoppas kan bli något av mitt signum framöver. En epik och en lyrik i skön förening, för internets tidsålder. Nåväl. I dag: Om papperstidningen. En nästan autentisk dialog.

Vi ser ett typiskt redaktionsrum på nutida tidning. Pappershögar och gamla tidningar samsas med föråldrad teknisk utrustning och ett antal kaffekoppar. Vid datorn den unga (nåja) reportern, i dörrhålet den äldre manlige redaktören.

Redaktören: Det är ingen tvekan om att internet kommer att spela en allt större roll.
Reportern: Ja…
Redaktören: Det är väl bra på sätt och vis, fast jag tror att papperstidningen kommer att vara viktig under många år framöver.
Reportern: Tror du? Det går ju rätt dåligt för många.
Redaktören: Jamen, vem vill sitta med en datorskärm och läsa vid frukosten? Nej, det blir precis som med morgonteve.
Reportern: Som ju rätt många tittar på?
Redaktören: När man växer upp börjar man prenumerera på tidning. Du läser väl själv morgontidningar?
Reportern: Nej, jag läser bara nyheter på nätet.
(Tystnad)
Redaktören: Det tycker jag låter illa. Hej du! (Ut till vänster)

