I dag har jag varit väldigt energisk med vissa nödvändiga aktiviteter, vilket känns bra, men så blev det kväll och då fick jag en sådan där allergisk reaktion som jag får ibland. Eftersom jag är aptrött, har ont i huvudet och känner att jag bara vill vara hemma och baka kakor, generaliserar jag min situation till att gälla halva människosläktet.

Det är alltså inte naturligt för kvinnor att arbeta. Vi är av naturen skapade att stå vid spisen och föda barn. Kvinnor mår dåligt av det hektiska arbetslivet, det ser man ju på att så många medicinerar mot depression eller drabbas av utmattningssyndrom. Det är ändå kvinnor som föder barn, det är klart att vi tar större ansvar för barn och familjeliv och det är så det skall vara, men då borde vi också slippa tänka på försörjningen. Jag vill vara hemmafru och stå i randig klänning på förstutrappen och kyssa min framgångrike man när han går i väg till kontoret, inte vara galet avundsjuk på att han precis landat ett nytt spännande jobb.

Nu har jag ju drabbats av sådant här förut, så jag vet hur jag skall tackla det. Jag tar mig en stadig bläcka på regeringens senaste propositioner och ett glas rom, så går det över. Men jag misstänker att det kan röra sig om en folksjukdom som många går med år ut och år in utan att få behandling.

