Etiketter

, ,

Vägen mellan Eslöv och Höör är inte världens roligaste, trafikmässigt sett. Den är nämligen ganska smal och backig, med många anslutande vägar och infarter och en hel del träd inpå själva vägen. Det är svårt att komma om och när det är mörkt är det snudd på omöjligt. Man blir alltså ovanligt beroende av sina medtrafikanter på denna väg och eftersom den är en matarled för Mellanskåne är det väldigt sällan man får ha den helt för sig själv.

I går körde jag i riktning mot Höör och hade en sådan där blodtryckshöjande upplevelse som man lätt får på denna väg. Nu har jag ett par funderingar gällande rådande trafiklagstiftning:
Om man kör sju kilometer i timmen för fort på en genomfartsled i tätort får man rätt saftiga böter. Om man kör hem på landsvägen efter att ha druckit en whiskey kan man bli av med körkortet i flera månader. Likaså om man håller 140 på en tom och torr motorväg. Men den som ligger och kör med ett hästsläp mellan Hasslebro och Höör i mellan 40 och 60 km/t mitt i värsta pendlingsrusningen, den personen är en oförvitlig och ostraffbar förare.

Nej, jag vill givetvis inte att det skall bli förbjudet att köra långsamt. Däremot skulle jag gärna se livs levande trafikpoliser ibland. Ni vet, sådana där riktiga poliser som liksom kan göra en bedömning av situationer och typ prata med folk. Kanske säga till dem att de behöver några timmars övning på trafikskolan med släpvagn.

Det intressanta är ju inte reglerna i sig, utan vilka konsekvenser vissa beteenden får i trafiken.

