Det här är verkligen svårt. Jag vet liksom inte hur jag skall säga, men eftersom jag jobbar inom massmedia känner jag på något vis att jag måste ta mitt ansvar och föra fram sanningen. Jag vet ju att många misstror oss inom media och tror att vi mörkar verkligheten.

Det är inte så att ”muslimerna” håller på att ta över landet. Anledningen till att du sällan ser folk som går runt i niqab på stan är inte att de är inlåsta, utan att det inte finns så många som använder den typen av klädsel. Det finns inte en verklighet som du själv inte kan komma åt, utan som bara folk som jobbar inom media kan se. Vi journalister har inte ett tredje, osynligt öga mitt i pannan. Världen är ungefär som den är och vi uppfattar den faktiskt på ungefär samma sätt – det är bara det att sedan träder vår hjärna in i handlingen och gör en blixtsnabb tolkning och det är väl där skillnaderna uppstår.

I vilket fall som helst så tänkte jag att det kanske vore bra att säga det här. Vi är här tillsammans i världen och det står var och en fritt att bilda sig en rimlig uppfattning om vad som pågår. Gärna baserad på fakta då, förstås.

