Etiketter

, , ,

På fredagarna tittar en stor del av svenska folket på ett teveprogram som heter Idol. På lördagarna tittar en relativt stor mängd på ett annat teveprogram som heter Körslaget (fast det är slut nu såg jag på Sydsvenskan och Idololololola vann.) De allra flesta svenskar ser på teve flera gånger i veckan, många varje dag.

Jag tillhör den lilla minoritet som inte ser på teve. Jag tittar på Melodifestivalen och några andra spridda program under året, sammanlagt kanske 50 timmar. För detta får jag en del cred, fast sanningen är det att jag inte ser på teve för att jag tycker att det är tråkigt, även om det är ett program med lite mer karaktär än ovan nämnda. Jag brukar slå ifrån mig med att jag inte tycker att det är moraliskt förkastligt att se på teve, utan att det bara inte är min grej.

Fast egentligen tycker jag inte att det är så bra att se på teve. Det är ett totalt passivt medium, vilket framträder ännu mer och ännu pinsammare nu när man genom röstningar och annat försöker skapa en fejkad interaktivitet. Formatet inbjuder till trams och snuttifiering och nu skall vi inte dra upp Marshall McLuhan här, men i alla fall.

Så vad skulle hända om vi här i det lilla landet Sverige helt sonika slutade titta på teve, eller åtminstone sänkte genomsnittskonsumtionen till ungefär min nivå? Jag tror det skulle bli revolution på en vecka. Eller också skulle produktiviteten stiga rakt genom taket. Det skulle kanske bli en massa gräl i alla familjer när folk blev tvungna att tala med varandra om kvällarna. En massa lister och smygbrädor skulle möjligen komma på plats. Tätortsnära naturområden skulle löpa risk att bli överbelastade när folk började ta långpromenader med hunden, i stället för att snabbrasta den under nyhetspausen i Idol.

Nä, inte vet jag. Men det är kul att spekulera. Särskilt som det här kommer att bli verklighet, eftersom de som nu är något yngre än jag inte riktigt lika lätt faller för teves förledande charm utan hellre kelar med andra människor – på nätet.

