Etiketter

,

Många svenskar är lite konversationsutmanade, vilket innebär att ovanstående fråga dyker upp rätt snart i varje samtal mellan folk som inte känner varandra. Men det är ju så, att vissa av oss har yrken som man inte talar om. Ja, inte så att vi skäms kanske, men det kan ju vara yrken som gör folk beklämda eller som inte är riktigt rumsrena eller som nyligen har avslöjats i media som rena bluffen eller som alltid vållar diskussion exempelvis.

Så vad skall man säga, om man exempelvis vill undvika timslånga diskussioner om hur f-n man kan välja att bli lärare, kom du inte in på något bättre eller? Tja, lögner och halvsanningar kan ta dig långt i sällskapslivet, men varför inte klämma till lite mer kreativt?

1. Säg inte ”Jag är coach”, säg ”Jag är kvacksalvare”. Ärlighet varar längst och det är ett roligare ord.

2. Säg inte ”Jag är PR-konsult”, säg ”Jag är en liten gudomlighet, som Herakles ungefär”.

3. Säg inte ”Jag är sjukgymnast” säg ”Jag är en röst som ropar i öknen”. 90 procent av dina patienter skulle inte komma på tanken att följa dina ordinationer, eller hur?

4. Säg inte ”Jag är renhållningstekniker/återvinningskonsult/avfallstransportör”, säg ”Jag är en ghoul”. Kom ihåg att sopor är sopor i dag och i morgon, men ett bra monster hittar man inte i varje tunna.

5. Säg inte ”Jag är journalist”, säg ”Jag är som en gullig utrotningshotad panda och snart finns jag inte mer, skriv på här för att ge mig livstidsförsörjning, snälla?”

