Etiketter

, ,

Man måste inte ha åsikter om precis allting. Se där, det var väl styvt på en åsiktsblogg som denna. Men grejen är, att det måste man faktiskt inte. När jag var sjutton år visste jag allting om allting. Lite senare i tiden var jag något kristet ankommen och hade en massa intressanta teorier om vad som är naaaturligt – teorier som jag skäms för i dag när jag har en annan relation både till tron och till kunskapsteorin.

Fast inte ens då, när jag var som mest tvärsäker, tyckte jag att det var okej att kasta mina omogna åsikter i syna på folk. Redan då hade jag en liten misstanke om att vi kanske bör vara försiktiga när vi uttalar oss om fenomen, tillstånd och liv som vi egentligen inte vet så mycket om. Varför mangla på bara för att såra?

Amanda Brihed är briljant på många sätt. Hon är också ofta frustrerad, uppgiven och arg. Och med goda skäl. För vissa personer är tydligen inte Amanada helt enkelt Amanda, utan de måste ha åsikter om hennes kön. Man kan ju fråga sig varför de måste det? Man kan också läsa Amandas långa och bra inlägg som börjar i ren frustration och slutar i pedagogik. För liberalen Amanda Brihed har fortsatt tilltro till mänskligheten, trots allt. Det vete farao om jag haft det i hennes situation.

Mer i frågan finns till exempel hos Per Pettersson.

